אמצעי תקשורת בספרד מדווחים כי תלמידים, הורים, מורים ומנהלי בתי ספר בחבל הבסקים דורשים מאוניברסיטת חבל הבסקים לבצע בדיקה חוזרת וחריגה של בחינות הבסקית במסגרת ה-PAU, בחינות הכניסה לאוניברסיטה בספרד. הדרישה מגיעה לאחר שכ-60 תלמידים קיבלו ציון אפס בבחינת הבסקית, ועשרות נוספים קיבלו ציונים נמוכים מאוד.
חשוב להבהיר: מהדיווחים עולה כי המחלוקת עוסקת בציונים בבחינת הבסקית עצמה במסגרת ה-PAU. התלמידים מגיעים מבתי ספר במודל A, כלומר מסלול שבו עיקר הלימודים מתקיים בספרדית, והבסקית נלמדת כמקצוע. בתי הספר והתלמידים טוענים כי מספר ציוני האפס והציונים הנמוכים היה חריג, מרוכז מדי, ולא הוסבר.
לפי הסיקור ב-RTVE, כל ציוני האפס הגיעו מאותו אזור בדיקה, המכונה טריבונל 11, בקמפוס סאריקו בבילבאו, ומתלמידים בעלי שמות משפחה מסוימים. במחאה מול בית הספר להנדסה של האוניברסיטה השתתפו תלמידים, משפחות ומורים, שדרשו להבין כיצד תלמידים שלמדו בסקית במשך שנים, וחלקם אף בעלי רמות B2 או C1, קיבלו ציונים כה נמוכים.
בתי הספר מבקשים בדיקה חריגה של הבחינות, קבלת עותקים מהן ושקיפות לגבי קריטריוני התיקון. אוניברסיטת חבל הבסקים מסרה כי הליך ה-PAU עדיין פתוח וכי ניתן היה לבקש בדיקה חוזרת עד חצות 15 ביוני. עוד ציינה כי מועד הבחינה החריג יתקיים ב-30 ביוני, 1 ביולי ו-2 ביולי, וכי הציון הגבוה יותר הוא שיישמר.
שרת החינוך של חבל הבסקים, בגוניה פדרוסה, ביקשה מהאוניברסיטה לפעול בשקיפות, ואמרה שאם תתגלה חריגה כלשהי, יינקטו צעדים.
מק